Regitra: Labirintų Tik Daugėja

2023-01-28 LRT patalpino straipsnį https://www.lrt.lt/naujienos/eismas/7/1874479/automobiliu-pirkejams-dvigubas-antausis-del-sumoketu-pinigu-tenka-teistis-ne-tik-su-pardavejais-bet-ir-su-regitra , apie tai, kad Transporto priemonių pirkėjai, įsigiję naudotą Transporto priemonę su paslėptais trūkumais, patenka į nesąžiningų pardavėjų pinkles, o vėliau dar kartą nukenčia, nes VĮ Regitra, grąžinus Transporto priemonę nesąžiningam pardavėjui, kai VĮ Regitra negrąžina sumokėtų mokesčių Valstybei.

Turime pasisakyti ir atsisakome pritarti

Žurnalistas Marius Monkevičius, objektyvumui išlaikyti, pakalbino VĮ Regitra atstovę spaudai Justiną Kazragytę. J. Kazragytė teigė, kad: “tokie atvejai, kai norima anuliuoti automobilio pirkimo–pardavimo sandorį, yra pakankamai reti”. Su tokiu teiginiu sunku būtų sutikti, dėl to, kad: 1. Tokios sąvokos, kaip “Sutarties anuliavimas” apskritai Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse (LR CK) nepavyko rasti, nes pavyko rasti tik LR CK 6.217 straipsnį. Sutarties nutraukimas. 2. Kaip jau esame rašę ankstesniame tyrime: https://autopretenzija.lt/autopretenzijos-tyrimas-regitros-labirintuose/ VĮ Regitra darbuotojai nemoka, nesupranta, arba tiesiog tingi patys išsiaiškinti, o gal bijo savo vadovams užduoti klausimą, kaip teisingai tokius sandorius nutraukti. Kai žmogus, atėjęs į VĮ Regitra įsigyti paslaugą (įregistruoti automobilį, arba tokią sutartį nutraukti), jis juk neklausia, ar VĮ Regitra tokius darbus atlieka teisingai. Žmonės preziumuoja, kad taip. Tačiau, kaip teko įsitikinti, VĮ Regitra specialistai nėra tinkamai informuoti, kaip tokie sandoriai turi būti atlikti remiantis Lietuvos Respublikos teisena.

Daug aiškiau, kai remiamės skaičiais

Remiantis Autopretenzijos statistika, kiekvienais metais, Lietuvoje parduodama apie 10’000-15’000 Transporto priemonių su paslėptais defektais ir/arba trūkumais. Per 2022-uosius metus į Autopretenziją kreipėsi virš 1000 žmonių dėl tokių ginčų. Iš Jų į Autopretenziją, pagalbos kreipėsi 400. Iš šių klientų, grąžinome 79 automobilius, atgal pardavėjams. Ty iš visų besikreipusių, į VĮ Regitra turėjo grįžti nutraukti sutartis. Ar tai daug, ar mažai- sunku pasakyti, nes tai paliekame spręsti Jums. Verta paminėti, kad iš virš 1000 besikreipusių, apie 20% susitarė su pardavėjais be Autopretenzijos, tai reiškia, kad galime spėti, kad grįžusių į VĮ Regitra turėtų būti apie 200. Jei skaičiuotume visą imtį iš tų transporto priemonių, kurios galimai parduodamos su trūkumais, tai grįžtančių į VĮ Regitra su prašymu nutraukti Transporto priemonių pirkimo-pardavimo sutartis turėtų būti apie 2000-3000 atvejų per metus.

Autopretenzija Regitros labirintai

Kiek praranda žmonės

Statistika, kurią taip pat reikėtų patikslinti VĮ Regitra, ty kiek reikia sumokėti registruojant Transporto priemonę. Tokią nuoroda galima pasinaudoti VĮ Regitra puslapyje https://eregitra.lt/viesa/registracijos-mokestis/ Skaičiavome remadamiesi populiarausiu perkamu naudotu automobiliu BMW 3L dyzeliniu varikliu, tokiam automobiliui, taršos mokestis viršija 300 EUR. Vardan objektyvumo, padalinkime šią sumą iš 2, nes yra ir mažiau taršių automobilių su mažesniais varikliais ir tt. Imkime atskaitos tašką, kad vidutiniškai per metus turėtų grįžti 2500 automobilių pardavėjams su 150 EUR taršos mokesčiu. 375’000 EUR kiekvienais metais, tiek pinigų VĮ Regitra turėtų grąžinti gyventojams dėl nutrauktų Transporto priemonių pirkimo-pardavimo sutarčių. Kodėl jie lieka Regitros dispozicijoje, sunku pasakyti, tačiau suprantama, kad tai yra įmonės pelnas, kuris vėliau sėkmingai paskirstomas.

Sutarties nutraukimas įprastas veiksmas

Sutarčių sudarymas ir jų nutraukimas aiškiai ir nedviprasmiškai aprašytas LR CK. Šį kartą nesiplėsime apie VĮ Regitra siūlomą transporto priemonių pirkimo-pardavimo sutartį, ar apie aplaidų tokių sutarčių registravimą, tačiau turime paminėti vieną svarbų dalyką, dėl kurio esame nusivylę. Parduodant Transporto priemonę, iki dokumentai pasieks VĮ Regitra, gali būti sudarytos kelios Transporto priemonių pirkimo-pardavimo sutartys. Kaip Autopretenzijos praktikoje yra tekę matyti daugiausia, tokių buvo 5. Nei viena sutartis nepasiekė Regitros, todėl besikeičiantys savininkai automobilį perleidinėjo, kaip karštą bulvę. Mūsų manymu, kad VĮ Regitra galėtų palengvinti procesą, leidžiant online (gyvai) perkant-parduodant Transporto priemonę, atlikti registracijos veiksmą internetu, bet kuriame pasaulio krašte, o popierinius dokumentus leistų pildyti TIK atvykus į skyriu. Tokiu būdu, visi sandoriai būtų fiksuojami ir apmokestinti, ir Valstybės biudžetas kiekvieną kartą pasiimtų taršos mokestį, o netikrų (apsimestinių) sandorių tiesiog neliktų, nes kiekvienas pirkėjas ir pardavėjas būtų identifikuoti, nes jungtųsi per elektroninius valdžios vartus. Tokiu atveju, nutraukiant sutartį, kai parduodamas automobilis su paslėptais trūkumais, procesas palengvėtų, nes procese reikėtų atlikti atgalinį veiksmą. VĮ Regitra palengvėtų darbas ir pamažėtų gyvos eilės.

Trūksta Regitros iniciatyvos

Kaip pripažino J. Kazragytė: “spragų yra”. Manytume, kad tai visai normalus procesas, kuriam baigtumą pasiekti arba labai sunku, o kartais neįmanoma. Tačiau iš pačios VĮ Regitra trūksta iniciatyvos, kai matydamos savo spragas institucijos, kurios yra LABAI svarbios Valstybės veikloje, imasi per mažai iniciatyvos pildant, keičiant ar kitaip koreguojant teisinę bazę, kad procesai būtų kuo sklandesni, o esant įstatymo spragoms, jos būtų šalinamos nedelsiant, kad žmonės atgautų savo pinigus. Autopretenzija raštu kreipėsi į VĮ Regitra ir pakartoja, kad esame pasiruošę padėti Regitrai spragas šalinti, kaip galima greičiau, kad žmonių pasitikėjimas didėtų, o procesai būtų sklandesni ir paprastesni, o tais atvejais, kai Valstybei sumokami mokesčiai yra priskiriami prie permokų arba grąžintini pritaikius restituciją, jie būtų grąžinti iš karto, užuot žmonėms minti ilgus biurokratinius koridorius.

Viliamės, kad situacija keisis

Kaip ir kiekvienoje istorijoje, taip ir šioje, tikime, kad istorija baigsis gerai. Tikime, kad Regitra, savo puslapyje pakeis klaidinantį “Sutarties anuliavimą” į tinkamą “Sutarties nutraukimą” ir “Sutarties korekciją”, kai reikia papildyti sutarties duomenis. Tikime, kad Regitra bus tiek iniciatyvi, kad pasiūlys įstatymų leidėjams, kad jie papildytų Trašos mokesčio grąžinimo punktą, kai yra pritaikyta restitucija. Ir galiausiai, visi Regitros darbuotojai išgirs ir sužinos, kas yra sutarties nutraukimas ir kuo jis skiriasi nuo naujos transporto priemonės pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo.

Pagarbiai

Evelina Burštein

UAB Autopretenzija Komunikacijos Vadovė

tel. Nr. +370 600 58553

e-paštas: [email protected]

UAB Autopretenzija Komunikacijos Vadovė Evelina Burštein