90-ieji jau praėjo, bet vogtų automobilių pasitaiko

Autopretenzija, specializuojasi atvejuose, kai įsigyjamas Automobilis, motociklas, sunkvežimis ar kita technika ir paaiškėja paslėpti daikto trūkumai. Padedame šalims susitarti taikiai ir be teismų. Tačiau 2022-ieji buvo įdomūs tuo, kad į mus pagalbos kreipėsi žmonės, įsigiję naudotas transporto priemones, kurios taikomi apribojimai ir/arba yra vogtos kitose Europos šalyse ir yra paieškomos

Nustebina pardavėjų įžūlumas ir ciniškumas

2022-ųjų metų pradžioje į Autopretenziją kreipėsi V.P. (Vardas ir Pavardė žinoma), dėl įsigyto VW Tiguan. Žmogus rado patinkantį automobilį už 35,000 EUR pas Lietuvoje gerai žinomą pardavėją. Sandoris vyko be didesnių ar neįprastinių kliūčių. Pardavėja dar buvo tiek maloni, kad padėjo permontuoti Automobiliui vasarines padangas į pirkėjo atvežtas žiemines, nes metų laikas reikalavo pasikeisti. Kadangi suma už automobilį buvo didoka, teko paprašyti lizingo kompanijos pagalbos. Po formalumų sutvarkymo ir lizingo patvirtinimo, buvo sudaryta trišalė sutartis ir pirkėjas buvo nudžiugintas, gali atvažiuoti pasiimti išrinktojo automobilio.

Regitra vėl pražioplino

Automobilis, be jokių trikdžių buvo įregistruotas pirkėjo vardu, jam išduotas registracijos liudijimas, sutvarkyti kiti registravimo formalumai, padarytas civilinės atsakomybės ir kasko draudimas. Kaip visi žinome- Regitroje, registruojant automobilį pirmą kartą Lietuvos Respublikoje, atliekama kėbulo numerio patikra, identifikuojamas automobilio autentiškumas ir apžiūrimas pats automobilis. Regitrai nekilo įtarimų, kad automobilis yra iš Rytų, nors kėbulo numeris suponavo, kad jis ruoštas Europai. Taip pat Regitra nepasivargino pasitikrinti automobilio komplektacijos palyginimo su tuo, kuris priklauso šiam automobiliui. 

Detektyvas prasidėjo vėliau

Naudodamasis automobiliu, pirkėjas pastebėjo, kad skambinant per laisvų rankų įrangą, jo pašnekovas negirdi, neveikia automobilio mikrofonas. O kadangi automobilis buvo parduotas su vienu raktu, pirkėjas nusprendė kreiptis į gamintojo atstovą Lietuvoje, kad būtų pašalintas mikrofono veikimo gedimas ir tuo pačiu užsisakė papildomą automobilio raktą, kuris yra gaminamas pagal automobilio kėbulo numerį. Ardant mikrofono sistemą, prie jo buvo prijungtas kažkoks neaiškus blokas, kurį atjungus mikrofonas pradėjo veikti. Pagaminus papildomą raktą, paaiškėjo, kad jis “neprisiriša” prie automobilio. Gamintojo atstovo servise specialistai prisijungė prie automobilio kompiuterio ir pamatė, kad automobilio kompiuteryje įrašytas kėbulo numeris (VIN), neatitinka išorėje, po stiklu ir kitose lentelėse nurodyto kėbulo numerio.

Policija dirba “greitai”

Gamintojo servise buvo patikrintas nustatytas kėbulo numeris ir paaiškėjo, kad automobilis ieškomas, pavogtas Austrijoje. Apie tai informuota policija ir pirkėjas ir automobilis paimtas ir nugabentas į policijos aikštelę. Nepaisant pirkėjo aktyvių prašymų ir nuolatinių skambinimų policijos tyrėjai, dokumentą, kad yra nustatyta automobilio vagystė ir pradėtas ikiteisminis tyrimas, gavo po daugiau, nei mėnesio laukimo. 

Stok į policija

Pardavėjas įjungė “atbulinį”

Pirkėjas informavo pardavėją telefonu ir elektroniais laiškais apie susiklosčiusią situaciją ir iš pardavėjos sulaukė gerų naujienų: “…padėsime”, kurios vėliau pradėjo keistis į: “…gal padėsime”, kol galiausiai: “sorry-kol policija nepateiks įrodymų- nieko nedarysime”.
Galiausiai iš policijos gavus patvirtinimą apie ikiteisminio tyrimo pradžią ir vagystės patvirtinimą, pardavėjas su Autopretenzijos atstovu, nuvyko pas pardavėją aptarti, kaip uždarome kilusį ginčą. Pardavėja sužaidė dar vieną žaidimą, peradresavo savo advokatui, kuris pradžioje gana geranoriškai sutiko spręsti ginčą, tačiau vėliau nuomonę pakeitė. Tarp kitko, paaiškėjo, kad ši pati pardavėja, jau anksčiau yra pardavusi vogtą automobilį, tik tuo atveju automobilis strigo Regitroje.

Užsispyrusius motyvuoja nuostoliai

Pardavėja ir jos advokatas spyriojosi, todėl teismas sustatė viską į vietas. Pardavėja sumokėjo visus pinigus už automobilį, visas patirtas pirkėjo išlaidas ir galiausiai ginčas išsisprendė po beveik metų.
Kyla klausimas, kiek kartų dar reikia pardavėjams gauti per piniginę, kad jie greičiau ir mažiausiais kaštais spręstų ginčus? Vieniems pardavėjams pakanka karto- tačiau kitiems reikia daugiau kartų sumokėti papildomus pinigus pirkėjui, bet ir taip jie nepasimoko. Gal jiems taip patinka- sunku pasakyti.
Atskirai reikėtų išskirti lizingo kompanijos požiūrį, nes lizingo kompanija, net gavusi iš policijos patvirtinimą apie ikiteisminio tyrimo pradžia dėl vagystės fakto- atsuko NEveidą pirkėjui ir toliau reikalavo mokėjimų, nors galėjo įvertinti pirkėjo situaciją.

Per metus kreipėsi 7 žmonės

Spėjame, kad karas Ukrainoje padidino landas sukčiams, kurie tuo sėkmingai pasinaudojo ir automobilius, nepaisant jų statuso ir/arba būklės priėmė į Ukrainą. Iš ukrainiečių sulaukėme 4 skambučių, kurie pirko automobilius Lietuvoje, o nuvykę į Ukrainą, negalėjo ten jų įregistruoti, dėl to, kad automobiliai pripažinti vogtais.
Vienas į tokių atvejų, kai Lietuvoje, žmogus važinėjęs su automobiliu 7 metus, jį pardavė ukrainiečiams, kurie jį išsivežė į karo zoną, nes visureigiai ten reikalingi. Atlikdami patikrą Ukrainoje, atkreipė dėmesį į neoriginaliai įrengtas automobilio lenteles. Tada paaiškėjo, kad statramsčių dalys su kitu kėbulo numeriu buvo privirintos vietoje, nupjautų su vogto automobilio tikraisiais duomenimis. Kaip baigėsi šis atvejis- automobilis išvažiavo kovoti su okupantais.

Kitų vogtų automobilių istorijos periodiškai grįžta pas mus konsultacijoms, nes tie automobiliai yra sulaikyti kitose Europos sąjungos šalyse.

Automobiliai su apribojimais

Manome, kad Regitros puslapyje įdiegta sistema, kai automobilį galima perregistruoti čia ir dabar, yra naudinga ir rekomenduojame ja naudotis, nes atiduodami pinigus už automobilį, Jūs galite perregistruoti savo vardu automobilį ir jei perregistravimo metu pastebite, kad automobiliui taikomi apribojimai (dėl skolų ar jis paieškomas), išvengtumėte ilgesnių grąžinimo procesų, nei tiesiog nesudarytumėte tokios sutarties. Tokių atvejų per 2022-uosius buvo net 3. 2 iš jų jau išspręsti ir pritaikyta restitucija, o 1 vis dar teisme ir laukiame teismo sprendimo.
Įvertinus tai, ką mes aprašėme aukščiau, labai kviečiame žmones būti aktyviais ginant savo teises.

 

Pagarbiai
p. Evelina Burštein
UAB Autopretenzija Komunikacijos Vadovė
tel. Nr. +370 600 58553
e-paštas: [email protected]

UAB Autopretenzija Komunikacijos Vadovė Evelina Burštein