Pirmoje dalyje atlikome namų darbus: sprendėme kokio reikia automobilio, kokiam tikslui jis bus naudojamas, kiek turi kainuoti ir kokias funkcijas jis turi turėti. Taip pat svarstėme, kaip elgtis – ieškoti Lietuvoje ar išbandyti laimę svetur ir atsivežti automobilį savarankiškai. Šioje dalyje papasakosime ką reikia daryti prieš važiuojant apžiūrėti išsirinkto automobilio. Taip pat pasidalinsime itin naudingais praktiniais patarimais.

Straipsnių, apie naudoto automobilio pirkimą, ciklo, II-oji dalis

Išsirinkau man patinkantį automobilį. Kaip nesuklysti?

Šiame straipsnyje mums ir toliau talkins projekto “Pagalba perkant automobilį” įkūrėjas Andrius Kazla, kuris papasakos kaip teisingai rinktis naudotą automobilį. Andrius automobilių versle nuo 2000 metų. Eilę metų prekiavo naudotais automobiliais, pardavinėjo naujus ir visada matė, kad pirkėjai ir klientai nori kokybės, bet tuo pačiu pastebėjo, kad dalis pardavėjų siekia kuo greičiau pasipelnyti ir vengti bet kokios atsakomybės. Taip, 2015 metais, gimė idėja padėti pirkėjams surasti geros būklės naudotus automobilius ir padėti išvengti bet kokio sandorio su nesąžiningais prekeiviais.

Automobilio modelį (modelius) jau išsirinkote. 

Turite Jums patinkančius kandidatus. Reikia dabar atrinkti, kuriuos planuojate aplankyti ir apžiūrėti gyvai, o kuriuos tiesiog pamiršti.

Labai didelę įtaką daro automobilio kaina, todėl dažnas pirkėjas nusistato sau “tolerancijos ribas”. Verta turėti minty, kad automobilis turi daug dylančių dalių ir taip pat yra tam tikri eksploataciniai bei profilaktiniai darbai, kuriuos dažniausiai reikės atlikti tik nusipirkus automobilį. Tai yra variklio ar pavarų dėžės alyvos keitimas, padangų keitimas, stabdžių trinkelių, variklio diržo ar kitų eksploatacinių skysčių keitimas ir kiti būtinieji pakeitimai bei papildymai. Priklausomai nuo automobilio, tokios papildomos išlaidos gali svyruoti nuo kelių šimtų iki tūkstančio ar daugiau eurų, tad skirdami biudžetą automobilio įsigijimui numatykite ir tai.

Pasižiūrėkite kiek laiko automobilio skelbimas patalpintas internete. 

Jei labai ilgai – tai gali būti ženklas, kad parduodamas automobilis yra prastos kokybės arba neadekvačios kainos. Tokie skelbimai indikuoja ir dar vieną svarbų akcentą – liaudyje vadinamus (perekūpus), perpardavėjus. Apie juos pakalbėsime kituose straipsniuose.  Gerai, kad dabar viešoje erdvėje yra informacijos apie apžiūrėtus automobilius, kuria dalinasi kiti. Prieš važiuodami apžiūrėti automobilį, pasidomėkite, kokie numatomi orai lauke. Juk apžiūra, kai šviečia saulė kur kas patikimesnė ir išsamesnė, nei merkiant lietui paskubomis apibėgti aplink ir nepastebėti esminių požymių, kurie liudytų apie buvusį autoįvykį ar kur kas didesnius defektus. Ar automobilį apžiūrėsite natūralioje šviesoje, ar kur garaže, vėl gi labai svarbus apšvietimas. Jei automobilis bus apžiūrimas vakare –  didelė tikimybė praleisti esminius trūkumus. Jei gyvenate tame pačiame mieste, kaip ir parduodamas automobilis – apžiūrai susiderinti tinkamą laiką yra paprasčiau. Kiek sunkiau jei automobilis parduodamas kitame mieste kur vien tik kelionė gali užtrukti 2 ir daugiau valandų. Todėl verta atkreipti dėmesį ir planuoti pakeliui apžiūrėti dar vieną kitą automobilį. Taupant savo laiką galima kreiptis pagalbos į specialistus, kurie už Jus nuvažiuos apžiūrėti automobilio ir po apžiūros pateiks ataskaitą apie faktinę jo būklę. Taip, net neišeidami iš namų, sužinosite apie Jus dominančio automobilio būklę ir bus lengviau apsispręsti dėl jo pirkimo.

Na va ir pasiruošėte. Dabar telefoną į rankas ir pirmas klausimas kalbant su pardavėju turėtų būti ar automobilis parduodamas pildant lietuvišką pirkimo pardavimo sutartį (ją galite atsisiųsti iš čia)  ir ar sutartyje nurodoma visą sutartą perkamo automobilio kaina. Jei atsakymas neigiamas, tai jau rizikuojate, kad automobilis buvo daužtas arba turi užslėptą defektą. Net jei automobilis ir geras, bet pardavėjas vengia mokėti mokesčius, tai anot VMI jau irgi nusikalstama veika, o pirkėjas tos veikos bendrininkas, todėl venkite tokių pardavimo sąlygų. Yra daugybė skaidriai dirbančių automobilių pardavėjų su kuriais turėsite puikų, patikimą ir kokybišką sandorį. Toliau paklausinėkite apie automobilio būklę – padangų, stabdžių, kėbulo, salono, variklio, važiuoklės, oro kondicionieriaus, elektronikos ir komforto įrangos. Nuo to kaip pardavėjas pakomentuos bus aiškiau ar verta vykti apžiūrai. Jei pardavėjas noriai, aiškiai ir nuosekliai pakomentuoja arba paantrina, kad viskas yra taip kaip skelbimo komentare (jei skelbimo komentaras išsamus), tai viskas gerai, bet jei nutyli, vengia išsiplėsti arba pasako, kad automobilis ne jo, o draugo ir nieko jis nežino, tai nebėra reikalo gaišti savo brangaus laiko. Jei skelbime nurodyta, kad automobilis turi gausią komforto įrangą, tai patikslinkite ar tikrai taip ir yra, nes kartais pardavėjai gudrauja nurodydami tokius privalumus, kurių nėra, o pirkėjai, atvykę apžiūrėti automobilio, to nepastebi.

Derinant su pardavėju apžiūros laiką, vietą ir sąlygas būtų privalumas apžiūrėti automobilį šaltu varikliu. Taip pat paprašykite, kad automobilis būtų nuplautas, nes kitaip nepastebėsite kėbulo trūkumų. Venkite automobilio apžiūros per lietų, iškart po lietaus ar vakare, nes taip pat nepastebėsite kėbulo trūkumų. Patikslinkite ar pardavėjas turės pakankamai laiko aprodyti automobilį ir neskubins Jūsų. Jei sutarėte apžiūrą kažkur susitikus, tai tarkitės tokią vietą, kurioje būtų patogu ir saugu apžiūrinėti parduodamą automobilį, darinėti jo dureles, matyti visą vaizdą vaikštant aplink.

Jei sutarta apžiūros vieta yra automobilių pardavimo aikštelėje ar turguje rekomenduojama atvykti šiek tiek anksčiau ir pradėti automobilio išorės apžiūrą kol atvyks pardavėjas. Taip, sulaukus pardavėjo, pavyks sužinoti ar neišsikrovęs akumuliatorius, ar lengvai kuriasi ir sklandžiai veikia šaltas variklis.

Automobilio apžiūrą derėtų pradėti nuo padangų ir ratlankių: 

pažiūrėkite ar vienodos padangos, ar sutampa jų pagaminimo datos, ar visos vienodai nudilę, ar nėra padangos pagamintos anksčiau nei automobilis. Apžiūrėkite ratlankius, ar vizualiai jie apvalūs, ar nesulankstyti ir nesubraižyti. Jei pvz. apgadintas tik vienas ratlankis, tai gali būti požymis, kad automobilis turėjo eismo įvykį. Įvertinkite tuo pačiu stabdžių diskų ir stabdžių kaladėlių būklę. Dažna turgaus prekeivių gudrybė nudažyti naujai stabdžių diskus, suportus ir deklaruoti, kad jie nauji. Kruopščiai apžiūrėkite kiekvieną kėbulo dalį ar nėra rūdžių, dažymo broko, įlenkimų ir subraižymų, nes žiūrint visumą svarbių smulkmenų galima ir nepastebėti. Pasilenkite po automobiliu ir patikrinkite ar nėra aiškiai matomų dugno pažeidimų, korozijos, ar uždėtos visos reikiamos apsaugos. Patikrinkite ar visi automobilio stiklai turi vienodą originalaus gamintojo žymėjimą. Apžiūrėkite kėbulą iš toliau apeidami keletą ratų aplink, stenkitės pastebėti ar vienodi tarpai tarp kėbulo dalių, ar nesiskiria dažų atspalviai.

Prieš užkuriant variklį patikrinkite variklio alyvos ir aušinimo skysčio lygį, pažiūrėkite ar alyva skaidri ir skysta, ar tamsi ir klampi kas reikštų jog laikas ją keisti arba sukeltų įtarimą ar ji tikrai keista reikiamais intervalais. Atkreipkite dėmesį į aušinimo skystį, jis turi būti skaidrus, vienspalvis ir be tepalo dėmių. Apžiūrėkite vizualiai variklio skyrių ar nematyti pašalinių skysčių prasiskverbimų. Apžiūrėkite ar nesukinėti variklio dangčio ir priekinių sparnų tvirtinimo varžtai, ar vienodi fiksatoriai apdailos plastmasėse, ar priekiniai žibintai turi originalų žymėjimą ir ar jų pagamino data sutampa su automobilio pagaminimo data. Variklis turi kurtis lengvai ir dirbti sklandžiai, be pašalinių garsų, be papildomos vibracijos. Jei variklio skyriuje viskas gerai, uždarykite variklio dangtį, leiskite varikliui veikti ir atsisėskite į saloną. Apžiūrėkite ar salonas nesuplėšytas, ar nėra pelėsio, ar salono nusidėvėjimas adekvatus deklaruojamai ridai. Patikrinkite ar veikia visi mygtukai ir ar tinkamai funkcionuoja tokia komforto įranga kaip audio sistema, automatinė klimato kontrolė, oro kondicionierius, sėdynių ar vairo šildymas, ar reguliuojasi visomis padėtimis sėdynės, ar darinėjasi visi stiklai, ar veikia veidrodėlių reguliavimas, ar navigacija turi Lietuvos žemėlapius, ar veikia atstumo davikliai ir galinio vaizdo kamera. Įjunkite rankinį stabdį ir pabandykite automobiliu pajudėti iš vietos, automobilis turi nejudėti jei stabdis veikia gerai. Pažiūrėkite iš vidaus ar priekinis stiklas neturi įdaužų.

Jei parduodamas automobilis su automatine pavarų dėže,

 pajunginėkite stovint vietoje pavarų svirtį į padėtis R ir D, neturi jaustis smūgiavimo. Jei pavarų dėžė mechaninė pavaros turi jungtis tiksliai ir lengvai. Jei iki šiol viskas atrodo tinkama belieka bandomasis važiavimas. Jo metu automobilis turi važiuoti sklandžiai, netrūkčioti, lengvai riedėti, sklandžiai bei tyliai stoti ir tolygiai greitėti. Jei pavarų dėžė mechaninė, tai atleistas sankabos pedalas turi suveikti ties eigos viduriu, bet ne pačiame viršuje, nes tai reikštų, kad jau susidėvėjęs sankabos mechanizmas. Bet kokie rasti trūkumai yra puikus argumentas deryboms su pardavėju dėl kainos. Galima tartis dėl nuolaidos arba, kad pardavėjas pašalintų trūkumus savo sąskaita.

Kad ir kaip gerai išmanote automobilius, bet rekomenduojama visada pasikviesti nešališką pagalbą iš šono. Automobilių ekspertai Jums padės apžiūrėti automobilį, įvertins jo būklę nesikliaudami emocija ir padės apsispręsti ar automobilis vertas pirkimo. Pirkėjai linkę į įvairius trūkumus moti ranka kaip į smulkmenas, bet nepaskaičiuoja, kad toms smulkmenoms sutvarkyti teks gaišti laiką ir leisti pinigus todėl kartais verta pagalvoti ar nevertėtų tų išlaidų iškart pridėti prie biudžeto ir paieškoti tokios būklės automobilio, kuris nereikalaus papildomo dėmesio.

Pagaliau apžiūrėjote automobilį. Kas toliau? O toliau… kitame straipsnyje. Sekite AutoBild žurnalą ir sužinosite, kaip apžiūrėjus automobilį sąmoningas pirkėjas turi elgtis toliau, kad pirkinys būtų sėkmingas.

Straipsnį, pagal “Pagalba perkant automobilį” įkūrėjo Andriaus Kazlos patarimus, paruošė “Autopretenzija” pardavimų vadovas Ramūnas Mackevičius.

Iki greito kito susitikimo.